sobota, 17 listopada 2012

Bigos - danie znane i lubiane

Bigos robię dość rzadko, ale zawsze w większych ilościach. Dużą nadwyżkę umieszczam w słoikach, które wekuję po 30 minut w litrowych słoikach.
Składniki na wielki garnek:
3 kg kapusty kiszonej
1 główka świeżej kapusty
2 marchewki
2 cebulki
4-5 grzybków suszonych
4-5 śliwek suszonych
ok. 1,5 kg mięsa ( łopatka, karkówka, biodrówka) 
pół kilograma kiełbasy jałowcowej lub myśliwskiej
20 dag boczku
200ml wytrawnego wina
po kilka sztuk jagód jałowca, liści laurowych, ziela angielskiego
sól i pieprz do smaku
2 łyzki oleju do podsmażenia

Kapustę poszatkować, zalać dwiema szklankami wody, dodać startą na tarce marchew gotować około 30 minut. Dodać przyprawy oraz suszone grzybki uprzednio namoczone i pokrojone w paseczki. Gotować dalej przez ok. 1,5 godziny.
W oddzielnym garnku ugotować do miękkości mięso, na patelni podsmażyć boczek z cebulą. Kiełbasę pokroić w półkrążki.
Mięso, boczek z cebulą i kiełbasę przełożyć do kapusty. Podlać winem, doać kokrojone śliwki i gotować jeszcze około 2 godzin.
Jeśli chodzi o zawekowanie, to na drugi dzień gotuję jeszcze około 30-40 minut i dopiero przekładam do słoików. 


Lubicie bigos?
Jakie dodajecie przyprawy?



13 komentarzy:

  1. Mniam! Ja jestem dziwna i lubię tylko z jednym rodzajem mięsa albo kiełbasy ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. ja lubię bez kiełbasy i bez pomidorów. Za to z samej kapusty kiszonej, z mięsem, obowiązkowo z grzybami suszonymi i śliwkami suszonymi. inne przyprawy raczej podobne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też, ale czasem robię z kiełbasą, bo Mężuś lubi :)

      Usuń
  3. Kapustę lubie jedynie surową, niestety bigos mi wybitnie nie podchodzi :<

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jesteś pierwszą osobą od której słyszę, że nie lubi bigosu :)

      Usuń
  4. Jak bym czytała swój przepis na bigos, wygląda smakowicie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Tez lubię bigos, zrobiłam taki w zeszły weekend :)
    Kacha

    OdpowiedzUsuń
  6. O ! Zaraz przepis sobie zanotuję :) Może spróbuję zrobić niedługo :>
    Obserwujemy ? ;3

    OdpowiedzUsuń
  7. jejku, jak ja dawno bigosu nie jadałam...

    OdpowiedzUsuń
  8. Najlepszy bigos robi moja mama :)

    OdpowiedzUsuń